Hvad betyder persondataforordningen for dig?
Siden den 25. maj 2018 har hele Europa fået en ny fælles lov om behandling af persondata: Persondataforordningen.
Formålet med denne lovændring er at styrke beskyttelsen af enkeltpersoners personlige oplysninger ved at stille krav til, hvordan vi som virksomhed behandler jeres personoplysninger.
Implementeringen af EU's persondataforordning giver dig bl.a. mulighed for selv at bestemme, hvilke informationer vi skal have liggende, så længe vi har de fornødne data, der gør det muligt for os at udføre vores del af arbejdet.
Det er vigtigt for os hos Danske Pensionsmæglere, at vi beskytter vores kunders personoplysninger og overholder reglerne i forordningen – og det er i lige så høj grad vigtigt for os, at I ved, at vi passer på jeres oplysninger.
Danske Pensionsmæglere har pligt til at informere dig om, hvordan vi håndterer vores (og din) data i vores daglige virke.
Det er særlig vigtigt for os, at du får den bedst mulige løsning hos os, og at du til hver en tid ved, hvilke informationer vi har om dig, og hvordan vi bruger dem. Det har høj værdi for os, at du føler dig tryg i samarbejdet.
På denne side kan du læse mere om, hvad implementeringen af persondataforordningen betyder for dig
som virksomhed, som medarbejder og som kunde hos os. Du kan også læse om sikker mail, og hvordan vi benytter os af dette.
Som virksomhed
Hvad betyder persondataforordningen for jeres virksomhed? Hvad skal I være særligt opmærksomme på og hvor meget må I have liggende om jeres medarbejdere?
Som medarbejder
Som medarbejder er der en hel række ting, du har ret til at vide omkring persondataforordningen. I forholdet mellem dig og din arbejdsgiver - og os - skal du være opmærksom på, at:
Vores samarbejde
Som medarbejder er der en hel række ting, du har ret til at vide, omkring Persondataforordningen. I forholdet mellem dig og din arbejdsgiver - og os - skal du være opmærksom på, at:
I undersøgelsesfasen
Når vi taler om "Undersøgelsesfasen" i vores samarbejde, mener vi den proces, hvori vores salgs- og rådgiverteam analyserer jeres eksisterende aftaler i sømmene for - forhåbentlig - at kunne optimere disse.
I denne fase skal I vide at:
Generelt
Når vi taler om "Undersøgelsesfasen" i vores samarbejde, mener vi den proces, hvori vores salgs- og rådgiverteam analyserer jeres eksisterende aftaler i sømmene for - forhåbentlig - at kunne optimere disse.
I denne fase skal I vide, at:
OBS: Vi bliver tit spurgt om, hvorvidt vores samarbejde kræver en såkaldt databehandleraftale.
Det korte svar er nej. Juridisk set har vi ikke behov for en indbyrdes databehandleraftale, fordi vores rolle ikke er at behandle persondata for vores kunder. Hos Danske Pensionsmæglere rådgiver vi om valg af pensions- og forsikringsløsninger. Vores behandling af persondata om jer og jeres medarbejdere er en nødvendig forudsætning, men ikke vores kerneydelse.
Derfor anser vi os som selvstændigt dataansvarlige - med alle de pligter, som følger deraf. Men vores samarbejde kræver ikke en databehandleraftale.
Dog har vi databehandleraftaler med alle pensions- og sundhedsselskaber, vi samarbejder med. De er nemlig databehandlere.
Har du lyst til at læse mere om, hvordan vi arbejder med Persondataloven og sikker mail, kan du herunder downloade vores dokumenter "Persondataforordningen er trådt i kraft" og "Vejledning til sikker mail".
I den sidstnævnte guider vi dig også igennem opsætningen af Outlooks krypteringsopsætning, som kører over NemID og er sikker.
Vi har også lavet en skabelon til en intern persondatapolitik - som ikke alene er vigtig for jer som virksomhed at sørge for, at I har på jeres medarbejdere, men som også gør vores (sam)arbejde nemmere, når I har sådanne liggende på jeres medarbejdere.